Český vlak bez řidiče vyrazil na otevřenou trať

Czech driverless train hits open track

https://www.france24.com/en/live-news/20250805-czech-driverless-train-hits-open-track

Kopidlno (Česká republika) (AFP) - Železniční trať spojující dvě severočeská města testuje první evropský vlak bez řidiče provozovaný v otevřeném prostředí, jak sdělil jeho vývojář agentuře AFP v úterý.

Vlak jménem Edita jezdí od dubna na místní železnici, která slouží jako testovací trať pro pražskou soukromou společnost AZD vyrábějící řídicí a signalizační systémy pro dopravu.

"Vlak jezdí autonomně, je vybaven systémy, které nám umožňují řídit jeho trakci, brzdy a rychlost," řekl Michal Novák, vývojář železnice společnosti AZD.

"Je také vybaven zařízením, které detekuje objekty a rozpoznává... překážky a reaguje podle toho," dodal.

Společnost AZD provozuje vlak šetrně od jeho spuštění, protože její zaměstnanci na něj často testují nová zařízení.

Edita spojuje dvě malé města na 24-kilometrové (15 mil) trati, která byla opuštěna v roce 2010, než ji AZD koupila o šest let později.

AZD investovala do projektu 320 milionů českých korun (15 milionů dolarů), přičemž zhruba třetinu částky tvoří financování z EU.

Autonomní vlak, který zatím urazil přibližně 1 700 kilometrů (1 060 mil) s cestujícími, se spoléhá na kamery, lasery, satelitní navigaci a integrovanou digitální mapu pro informace o své poloze.

Podle platné legislativy stále potřebuje mít přítomného řidiče, který alespoň dohlíží na jeho provoz.

V úterní ranní posádce vlaku byl také průvodčí a odborníci, kteří kontrolovali data.

Když se zajíc dostal na koleje, Edita zpomalila a informovala posádku o překážce.

Novák uvedl, že vlak jednou musel zastavit kvůli stádu ovcí na cestě, ale dodal, že takové události jsou vzácné.

Dodává, že Edita je prvním vlakem bez řidiče v Evropě v otevřeném prostředí s úrovňovými přejezdy a kde by se zvířata mohla dostat do cesty.

"Existují systémy, kde autonomní vozidla fungují, ale ty jsou většinou na speciálních tratích, které jsou uzavřené... jako metro nebo přestupy mezi terminály letišť," řekl.

"Tyto systémy fungují v Evropě už delší dobu a dobře, ale znám pouze jeden projekt v Austrálii, který funguje v tak otevřené krajině," dodal Novák.

Sledujíc trať před vlakem na obrazovce v vagónu, pasažérka Radka Globanová řekla agentuře AFP, že autonomní vlaky "určitě mají budoucnost".

"Myslím si, že pokrok bude opravdu rychlý, protože se rozvíjí umělá inteligence. Jsou tu autonomní vlaky, autonomní auta, proč ne?"

Nejčtenější