Ziehen sich ähnlich attraktive Menschen eigentlich an?
				  https://web.de/magazine/wissen/psychologie/aehnlich-attraktive-menschen-41215222
Kdo koho vlastně páruje? Studie to přesně zkoumala (ilustrační obrázek).
Kdo koho vlastně páruje při online seznamování? Studie zkoumala, zda se zvláště žádané osoby párují mezi sebou.
Miliony lidí hledají online flirt nebo dokonce velkou lásku. Jak se při tom chovají, prozkoumala studie prezentovaná v odborném časopise "PLOS One". Výzkumníci zařadili uživatele české seznamovací aplikace podle toho, jak byli žádoucí - na základě počtu projevů zájmu, tedy "swipeů," které obdrželi od opačného pohlaví.
Zjistili, že muži v průměru spíše kontaktují ženy, které jsou žádoucnější než oni sami. Ženy se naopak zaměřovaly na muže, kteří byli na podobné nebo mírně nižší úrovni než ony samy. Shoda, tedy vzájemný "match," se však převážně objevila u párů, kde byly obě strany považovány za podobně žádané.
Potvrzuje se tedy staré přísloví "Vrána k vráně sedá"? Podle hypotéz výzkumníků hrají menší roli stávající preference než průběh celého procesu. Tento vzorec je převážně výsledkem odmítnutí žádanějším partnerem a nikoliv výsledkem počáteční preference pro podobnost, uvádějí.
Úspěšné páry spíše odpovídají preferencím žen než mužů, komentuje tým. "To pravděpodobně odráží silnější postavení žen na online seznamovacím trhu, jelikož muži převyšují počet žen a často se očekává, že udělají první krok."
Autorská dvojice Renata Topinková z univerzity Ludwiga Maximiliana v Mnichově a Univerzity Karlovy v Praze a Tomáš Diviak z britské univerzity v Manchesteru analyzovala data české seznamovací aplikace, která byla anonymně shromážděna v červenci 2017. Vyhodnotila přitom informace od 2 321 uživatelů z Prahy a 624 z druhého největšího města Brna. Tým přiznává, že jsou zapotřebí další výzkumy, například na jiných aplikacích, které disponují sofistikovanějšími algoritmy. To je o to důležitější, protože stále více párů se seznamuje online přes seznamovací aplikace.
Na analyzované aplikaci je zřetelně více mužů než žen, takže ženy v průměru obdrží více swipeů. "To statisticky zohledňujeme, aby naše výsledky nebyly zkresleny nevyváženým poměrem mezi muži a ženami," vysvětlila výzkumnice Topinková. "Konkrétně standardizujeme všechny výsledky podle počtu uživatelů opačného pohlaví."
Zkoumaná aplikace nezaznamenávala údaje o motivaci uživatelů. "Ta však může výrazně variovat - od hledání jednorázového setkání až po přání nalezení dlouhodobého vztahu," připouští tým ve studii. (dpa/upraveno tar)