Český vlak bez řidiče vyjel na otevřenou trať

Czech driverless train hits open track

blog

https://www.legit.ng/business-economy/economy/1667862-czech-driverless-train-hits-open-track/

ZDE ZKONTROLUJTE: Naučte se, jak vydělávat peníze z vašeho obsahu na Instagramu, TikToku, YouTube a Facebooku – abyste mohli svou kreativitu proměnit ve skutečný příjem

Železniční trať spojující dvě severočeská města testuje první evropský autonomní vlak, který operuje v otevřeném prostředí, uvedl jeho vývojář v úterý pro AFP.

Vlak jménem Edita jezdí od dubna na místní železnici, kterou jako testovací trať využívá pražská soukromá společnost AZD, vyrábějící systémy pro řízení dopravy a signalizaci.

"Vlak jezdí autonomně, je vybaven systémy, které nám umožňují řídit jeho pohon, brzdy a rychlost," řekl železniční vývojář AZD Michal Novák.

"Je také vybaven zařízením, které detekuje objekty a rozpoznává... překážky a reaguje podle toho," dodal.

AZD provozuje vlak střídmě od jeho spuštění, protože jeho zaměstnanci na něm často testují nová zařízení.

Edita spojuje dvě malá města na 24kilometrové trati, která byla opuštěna v roce 2010, než ji AZD koupil o šest let později.

AZD investovala do projektu 320 milionů českých korun (15 milionů dolarů), přičemž asi jednu třetinu částky využila z financí EU.

Autonomní vlak, který zatím ujel zhruba 1 700 kilometrů s cestujícími, se spoléhá na kamery, lasery, satelitní navigaci a integrovanou digitální mapu pro informace o své poloze.

Podle současné legislativy stále potřebuje řidiče, který alespoň dohlíží na jeho provoz.

Posádka úterního ranního vlaku také zahrnovala průvodčího a odborníky kontrolující data.

Když zajíc vběhl na koleje, Edita zpomalila a informovala posádku o překážce.

Novák uvedl, že vlak musel jednou zastavit kvůli stádu ovcí na trati, ale dodal, že takové incidenty jsou vzácné.

Dodal, že Edita je prvním autonomním vlakem v Evropě v otevřeném prostředí s úrovňovými přejezdy a místy, kde by se mohla octnout zvířata.

"Existují systémy, ve kterých operují autonomní vozidla, ale většinou se jedná o speciální tratě, které jsou uzavřené... jako podzemní dráhy nebo přesuny mezi terminály na letištích," řekl.

"Tyto systémy fungují už nějakou dobu a dobře v Evropě, ale znám jen jeden projekt v Austrálii, který operuje v takové otevřené krajině," dodal Novák.

Sledujíc trať před vlakem na obrazovce ve voze, pasažérka Radka Globanová pro AFP uvedla, že autonomní vlaky "určitě mají budoucnost".

"Myslím, že pokrok bude opravdu rychlý, jak se vyvíjí umělá inteligence. Existují autonomní vlaky, autonomní auta, proč ne?"

Nejčtenější