Europe's first driverless train hits tracks and has carried passengers
				  https://www.dailymail.co.uk/news/article-14973931/Europe-driverless-train-tracks-passengers.html
Evropa má svůj první vlak bez řidiče, který uskutečnil svou premiérovou cestu – přepravil pasažéry zhruba 1600 km za pomoci satelitů a laserů.
Vozidlo, pojmenované Edita, jezdilo po železniční trati v otevřeném prostředí spojujícím dvě severočeská města, potvrdil dnes jeho vývojář.
Od dubna bylo v provozu na místní železnici, kterou jako testovací dráhu používá pražská soukromá společnost AZD, vyrábějící systémy pro řízení a signalizaci dopravy.
Michal Novák, vývojář železnic společnosti AZD, řekl: „Vlak jezdí autonomně, je vybaven systémy, které nám umožňují ovládat trakci, brzdy a rychlost.
„Je také vybaven zařízením, které detekuje objekty a rozpoznává... překážky a reaguje odpovídajícím způsobem.“
AZD od uvedení vlaku na trh jej provozuje střídmě, protože jeho zaměstnanci na něm často testují nová zařízení.
Edita spojuje dvě malá města na 24 km dlouhé trati, která byla opuštěna v roce 2010, než ji AZD koupilo o šest let později.
Společnost investovala do projektu 320 milionů korun (11,3 milionu liber), přičemž zhruba jednu třetinu této částky pokrylo financování z EU.
Vlak bez řidiče společnosti AZD s názvem Edita veze pasažéry poblíž Kopidlna, severní Česká republika, dne 5. srpna 2025.
Prázdný prostor pro řidiče ve vlaku bez řidiče – vozidlo jezdilo po železniční trati v otevřeném prostředí spojujícím dvě severočeská města, potvrdil dnes jeho vývojář.
Cestující (vpravo) hovoří s průvodčím ve vlaku bez řidiče. Vozidlo zatím ujelo zhruba 1600 km.
Autonomní vlak, který zatím ujel s pasažéry zhruba 1700 km, spoléhá na kamery, lasery, satelitní navigaci a integrovanou digitální mapu pro informace o své poloze.
Podle současné legislativy však stále potřebuje řidiče, aby alespoň dohlížel na jeho provoz.
V raním úterním vlaku byla také posádka zahrnující průvodčího a odborníky kontrolující data.
Když králík vběhl na trať, Edita se zpomalil a informoval posádku o překážce.
Novák uvedl, že vlak se jednou musel zastavit kvůli stádu ovcí na trati, ale dodal, že takové incidenty jsou vzácné.
Řekl, že Edita je prvním vlakem bez řidiče v Evropě v otevřeném prostředí s úrovňovými přejezdy, kde by mohla zasáhnout zvířata.
„Existují systémy, kde autonomní vozidla fungují, ale ty jsou většinou na speciálních tratích, které jsou uzavřené... jako například v metru nebo při přepravě mezi letištními terminály,“ řekl.
„Tyto systémy fungují v Evropě již delší dobu a fungují dobře, ale pokud vím, existuje pouze jeden projekt v Austrálii, který funguje v takto otevřené krajině,“ dodal Novák.
Když králík vběhl na trať, Edita se zpomalil a informoval posádku o překážce, uvedli jeho vývojáři.
Zaměstnanec společnosti AZD vyhodnotí data vlaku uvnitř prvního evropského vlaku bez řidiče.
Edita je považována za první vlak bez řidiče v Evropě v otevřeném prostředí s úrovňovými přejezdy a situacemi, kdy by mohla zasáhnout zvířata.
Sledující trať na obrazovce v kupé, cestující Radka Globanová trvá na tom, že autonomní vlaky „rozhodně mají budoucnost“.
„Myslím si, že pokrok bude opravdu rychlý, protože se vyvíjí umělá inteligence. Jsou tu autonomní vlaky, autonomní auta, proč ne?“