布拉格興建第4條地鐵增便利性 預計2036年完工 | 國際焦點 | 國際 | 經濟日報
				  https://money.udn.com/money/story/5599/8922992
Pro řešení rostoucí poptávky po dojíždění se pražská městská vláda snaží o výstavbu čtvrté linky metra, která by měla být kompletně dokončena v roce 2036. Praha má v současnosti tři linky metra a nová čtvrtá linka spojí rezidenční oblasti na jihu Prahy, což zlepší efektivitu dopravy a sníží tlak na stávající přepravní kapacity.
Hlavní město České republiky, Praha, má metropolitní síť skládající se ze tří linek: zelená linka A, žlutá linka B a červená linka C; ty pokrývají hlavní obytné, komerční a dopravní uzly města s denním počtem cestujících přibližně jeden milion.
Co se týče plánu na linku D, bývalý náměstek pražského primátora a současný městský radní Adam Scheinherr uvedl, že nová modrá linka D bude především sloužit velkým obytným oblastem na jihu Prahy, kde obyvatelé v současnosti spoléhají hlavně na autobusy a soukromé automobily. Část kapacity linky C již dosáhla svého limitu, a linka D jako paralelní trasa bude efektivně rozdělovat tlak a zároveň poskytne více možností pro obyvatele jihu.
Scheinherr uvedl, že koncept linky D se datuje do 70. let a v roce 1990 vstoupil do fáze městského plánování. Po získání všech stavebních povolení v letech 2018 až 2022 se začalo oficiálně stavět. V roce 2019 začaly geologické průzkumy a v dubnu 2022 vstoupila stavba do hlavní fáze.
Dodal, že nové stanice metra podpoří rozvoj okolních oblastí a očekává se růst cen nemovitostí o 30 až 40 %, ale obyvatelé budou mít přístup k lepší kvalitě dopravy. Většina lidí má na linku D pozitivní pohled, rozumějí významu rozšíření metra pro rozvoj města, ale zůstávají frustrováni zpožděním výstavby a rostoucími náklady.
Scheinherr zdůraznil: „Praha nemůže stagnovat; přibližně 46 % obyvatel využívá veřejnou dopravu a abychom si tento vysoký podíl udrželi, musíme neustále investovat do veřejné dopravy, zejména v hustě osídlených oblastech, které nyní spoléhají na autobusy a soukromé automobily.“
Linka D pražského metra je stále ve fázi výstavby, přičemž první úsek by měl být zprovozněn v roce 2033 a celkové dokončení je plánováno na rok 2036. Stavební plán je rozdělen do několika fází a i když stavba postupuje stabilně, ještě nějakou dobu potrvá, než bude plně v provozu.