捷克媒體:中國藉網紅改善形象 營造西方也看好假象 | 國際 | 中央社 CNA
				  https://www.cna.com.tw/news/aopl/202508110286.aspx
Článek: Prosím, souhlasete s našimi zásadami ochrany soukromí, abyste mohli aktivovat funkci poslouchání zpráv.
(Praha, 11. října - Zvláštní zpravodajka Agentury Central News, Liou Jü-tching) Podle zpráv českých médií Čína opouští tradiční formy propagandy a nyní začíná najímat čínské influencery nebo sponzorovat české influencery k návštěvě Číny, aby zlepšila svůj image v zahraničí a vytvářela dojem, že „i Evropané jsou nadšeni pokrokem Číny“ doma. To je vnímáno jako způsob, jak propagovat pozitivní obraz a legitimizaci čínské komunistické vlády.
Podle nedávné zprávy Radio Prague International Čína opustila tradiční formy propagandy, které oslavovaly politický systém, a nyní začíná najímat sociální influencery a bloggery za účelem zlepšení svého image v zahraničí.
Mediální strategie Číny ve střední Evropě sahá až do roku 2013, kdy China Radio International (CRI) zahájila služby v českém jazyce ve státech V4 (Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko). Následně tato instituce spolu s čínskou ambasádou v České republice zřizuje účty na sociálních sítích.
Tyto zpravodajské organizace však mají relativně viditelné vazby na vládu. Podle středoevropského centra asijských studií (CEIAS) Čína využila rychlý růst sociálních médií během pandemie COVID-19 k zavedení cílených influencerů se znalostí místního jazyka.
Česká republika je pro Čínu prioritní zemí ve střední Evropě na sociálních sítích. Podle výzkumu středoevropského centra asijských studií v současnosti existují dva známí blogeři financovaní čínskou vládou.
V roce 2021 se na české scéně sociálních médií objevili dva noví blogeři, Lada Wang a Pepa Zhang, kteří společně nasbírali více než 40 000 sledujících na Instagramu. V jejich úvodu se píše podobným způsobem: „Ahoj! Jsem Lada/Pepa, nyní žijící v Pekingu, rád/a bych se s vámi podělil/a o svůj zajímavý život.“
Oba jsou zaměstnáni v China Radio International, ale komunikují se sledujícími osobnějším tónem a jejich témata zahrnují kulturu, historii, ekonomiku a technologie, často prezentují čínské turistické atrakce ve stylu blogu.
Podle členky CEIAS Kary Němečkové vypadají jako běžní cestovní blogeři a jejich obsah působí „přirozenějším a důvěryhodnějším dojmem“ než oficiální média. Většina sledujících pravděpodobně neví, že jsou zaměstnanci China Radio International, protože tuto skutečnost nezveřejňují.
Na těchto platformách jsou explicitní politické obsahy záměrně vynechány a skryté zprávy se často snaží zlehčit právní a politické spory čínské vlády, například v otázkách Sin-ťiangu. V sociálních videích je Sin-ťiang často vykreslován jako klidná turistická destinace, přičemž se téměř nezmiňuje tamní muslimská kultura a komunity.
Němečková uvedla, že průzkumy ukazují, že jen velmi málo českých respondentů má pozitivní názor na čínskou politiku v Sin-ťiangu, což ukazuje, že Čína ještě nebyla úspěšná v ovlivňování veřejného mínění o tomto tématu. Nicméně je důležité poznamenat, že 53,9 % respondentů má neutrální postoj, což znamená, že v budoucnu může být tento názor Čínou ovlivněn.
Čínská strategie na sociálních sítích nekončí u bloggerů. V loňském listopadu byl český známý influencer Jan Michálek pozván čínskou televizí, aby se zúčastnil plně dotované cesty za poznáním Číny. Michálek později zdůraznil, že nevěděl, že cesta zahrnovala propagační aktivity.
Česká expertka na Čínu Ivana Kalásková uvádí, že západní influenceři v Číně jsou často pejorativně označováni jako „bílá opice“ (White Monkey), což se stalo propagační taktikou, jejímž cílem je zlepšit obraz Číny doma i v zahraničí.
Kalásková řekla: „Kromě vnější propagandy existuje i vnitřní propaganda zaměřená na čínské publikum s cílem vytvořit dojem, že 'i Evropané a běloši jsou nadšeni pokrokem Číny', čímž se naznačuje dobrý výkon Komunistické strany Číny. Toto je považováno za metodu propagace legitimity komunistického režimu opačnou cestou.“
Česká republika není jedinou zemí V4, která má „vlastní“ influencery z Číny. Podle výzkumu má Polsko jednoho blogera pro místní publikum, zatímco v Maďarsku a na Slovensku Komunistická strana Číny takové plány zatím nemá.
Výzkum ukazuje, že z V4 zemí je Česká republika vůči Číně nejvíce skeptická, hlavní spory se soustředí na čínský postoj k Tibetu, Hongkongu a Tchaj-wanu, které mají relativně blízké vazby s Českou republikou.
Kalásková uvedla: „Češi obecně nesouhlasí s politickým systémem a hodnotami Číny a nevěří v mírovou povahu čínské zahraniční politiky.“
Nicméně středoevropské centrum asijských studií také uvádí, že Češi mají optimističtější názory na čínskou ekonomickou politiku v zahraničí. Výzkum poukazuje na to, že se zvyšuje podíl neutrálních respondentů, což naznačuje, že Čína při změně strategie stále může ovlivnit veřejné názory v České republice a nadále má možnost změnit veřejné mínění.