Čínské automobilky vstupují na český trh, v první polovině roku prodaly 4687 vozů s 4% podílem na trhu | Mezinárodní | CNA

中國車企進軍捷克 上半年售出4687輛市佔率4% | 國際 | 中央社 CNA

blog

https://www.cna.com.tw/news/aopl/202508110343.aspx

Článek: Prosím, souhlas s našimi zásadami ochrany soukromí je nutný pro aktivaci funkce poslechu zpravodajství.

(Čínská zpravodajská agentura, reportérka Liu Yuting v Praze, 11. srpna) Čínští výrobci automobilů nadále rozšiřují svůj podíl na trhu a vstupují na evropský trh. Podle údajů analytické společnosti JATO Dynamics dosáhli čínští výrobci automobilů v první polovině letošního roku na evropském trhu nového rekordního podílu ve výši 5,1 %. V České republice bylo v prvním pololetí tohoto roku prodáno 4687 osobních čínských automobilů, což představuje 4 % trhu.

Podle zprávy České tiskové kanceláře (ČTK) v posledních letech několik čínských automobilových značek vstoupilo na český trh, včetně největšího čínského výrobce BYD, Chery, Xpeng, DongFeng, BAIC a LeapMotor.

Podle Asociace dovozců automobilů České republiky bylo v první polovině tohoto roku v České republice prodáno 4687 osobních vozů vyrobených v Číně. Tento počet představuje téměř 4 % z celkového počtu prodaných osobních automobilů v zemi během prvních šesti měsíců tohoto roku, což je zároveň stejný počet jako součet za první tři čtvrtletí minulého roku.

Z 4687 vozidel čínského původu bylo přibližně 1000 elektromobilů, což představuje asi 14 % českého trhu s elektromobily; dalších 305 bylo hybridních vozů, což představuje zhruba 1 % českého trhu s hybridními vozy.

Nejprodávanější čínskou značkou byl MG, s 2884 registrovanými vozidly, tedy více než polovinou celkového počtu. Následoval v Číně vyrobený Tesla, s prodejem 608 elektromobilů; třetí byl v Číně vyrobený Honda, s 535 prodanými vozy v České republice.

Podle generálního tajemníka Asociace dovozců automobilů České republiky, Josefa Pokorného, je původ vozidel určen podle čísla VIN, které obsahuje identifikační kód výrobní země. Čínská vozidla tak nezahrnují jen domácí značky, ale i značky se sídlem v jiných zemích, avšak vyráběné v Číně, jako například americký Tesla a japonský Honda.

Pokorný dodal: "Statistiky nezahrnují určité značky vozidel, ačkoli jsou z velké části vyráběny v Číně, ale VIN ukazuje výrobní místo v Evropě. Například elektrická Dacia má VIN ukazující na výrobu v Rumunsku, ale ve skutečnosti je rovněž vyráběna v čínských továrnách."

Podle reportáže agentury Reuters čínští výrobci automobilů nadále rozšiřují svůj podíl na trhu a v první polovině roku 2025 téměř zdvojnásobí celkový podíl čínských značek na evropském trhu na 5,1 %, čímž dosáhnou historického maxima, a vytlačují tak pozice několika evropských tradičních výrobců automobilů. (Editace: Chen Cheng-gong)

Nejčtenější