Železniční trať Mnichov - Praha: nový pokus

Bahnstrecke München - Prag: neuer Versuch

blog

https://www.sueddeutsche.de/bayern/bahn-muenchen-prag-bahnstrecke-probleme-li.3297994

Železniční spojení mezi Mnichovem a Prahou je považováno za „problémovou trať“: kvůli četným zpožděním a také proto, že se dosud nenašel nikdo, kdo by ji v budoucnu provozoval. Nyní chtějí Bavorsko a Česko trať znovu vypsat.

Bavorsko a Česko se pokoušejí znovu zajistit budoucnost železniční trasy mezi Mnichovem a Prahou. Od konce roku 2031 by měly nové vlaky spojovat obě města - pokud se tentokrát najde provozovatel. Minulý rok bylo výběrové řízení neúspěšné, protože žádná železniční společnost nechtěla převzít spojení považované za „problémovou trať“: Podmínky byly pro odvětví příliš nevýhodné, zatímco pro politiku příliš drahé. Přitom je přímé spojení Mnichov-Praha „páteří bavorsko-českého železničního provozu“, sdělil bavorskoý ministr dopravy Christian Bernreiter (CSU) ve středu u příležitosti setkání se svým českým protějškem Martinem Kupkou. Je potřeba „dlouhodobá a na cestující orientovaná perspektiva“.

Současný stav je však obecně hodnocen jako neuspokojivý. Teoreticky trvá cesta mezi Mnichovem a Prahou dobrých šest hodin, prakticky je to často více. V roce 2024 bylo považováno pouze 43,7 procent všech vlaků za přesné. Bavorský průměr činil 85,3 procenta. Hlavním důvodem je infrastruktura. Některé úseky mají pouze jednu kolej, jiné jsou přetížené nebo jim chybí elektrické vedení. A i tam, kde už byly koleje elektrifikovány, je to pro vlakovou techniku místy náročné; na 440 kilometrů dlouhé trase se podle bavorskoého ministerstva dopravy používají tři různé elektrické systémy. O této trase se proto mluví jako o „jednom z nejnáročnějších železničních spojení v Evropě“.

SZ Bayern na Whatsappu: Zprávy z bavorské redakce - nyní k odběru na Whatsappu

Od Aschaffenburgu po Berchtesgaden: Bavorskoý tým SZ je pro vás v celém svobodném státě. Tudy, pokud chcete dostávat příběhy, novinky a zákulisní informace přímo na svůj telefon.

...

Z tohoto pohledu existují lepší trasy pro jízdu vlakem. A to i pro samotné železniční společnosti. Ty při posledním výběrovém řízení nepodaly žádnou nabídku, která by z pohledu svobodného státu byla přijatelná. To znamená, že na bavorské straně smlouva s Länderbahn vyprší v roce 2027. Nyní chtějí Bavorsko a Česko s pomocí přechodných smluv zajistit provoz až do prosince 2031. Poté by měla opět platit řádná smlouva. Výběrové řízení na ni bude zveřejněno do konce letošního roku, jak uvedlo ministerstvo dopravy. "Oproti předchozímu výběrovému řízení by měly zejména změny v posunovacích postupech, požadavcích na personál a catering přinést úspory." Doufáme, že bude „alespoň dva zájemce a tím i soutěž“.

Základní problém však zatím zůstává stejný: Zlepšení trasy, která se plánovala od 90. let, byla dosud realizována převážně na české straně. Aby se něco změnilo na bavorské straně, musela by se federace více zapojit než dosud. Bavorsko a Česko chtějí také u EU hledat podporu. "Železniční spojení mezi Mnichovem a Prahou musí odpovídat standardům moderní evropské dopravy, tedy poskytovat komfort, spolehlivost a kvalitní služby," uvedl český ministr dopravy Kupka. Společná iniciativa s Bavorskem je „důležitým krokem“.

Nejčtenější