捷克設計展呈現視覺語言歷史 給設計熱愛者跨國、跨時代的一封情書 | 生活 | 三立新聞網 SETN.COM
				  https://www.setn.com/News.aspx?NewsID=1705934
Článek: Novinář Li-Hung Tien / Reportáž z Tchaj-peje
Výstava „Identita — Příběh českého grafického designu“, kterou společně pořádají České centrum Tchaj-pej a Agentura pro rozvoj průmyslu Ministerstva hospodářství, ve spolupráci s Českým ekonomickým a kulturním úřadem a za realizace Tchajwanského institutu pro výzkum designu, bude zahájena 19. srpna ve výstavní síni 02 Designového muzea Tchaj-wanu v areálu Songshan Cultural and Creative Park. Toto mezinárodní designové setkání, rozkládající se přes 150 let, přináší klasická i současná díla českého grafického designu na Tchaj-wan, aby milovníci designu, odborníci a kulturní nadšenci mohli zblízka pochopit, jak se grafický design stal „vizuálním jazykem“ pro čtení historie a kultury.
Po loňském úspěchu na Museum Kampa v Praze, kde výstava přilákala 34 000 návštěvníků a stala se nejúspěšnější expozicí roku, byla kurátorem pečlivě vybraná díla zahájena na světovém turné. Poprvé byla představena letos v únoru v Londýně, a nyní se její první asijskou zastávkou stává Tchaj-wan. Výstava zahrnuje různorodá díla od počátku 20. století až po současnost — od českých návrhářů písma, kteří reflektovali nedostatky importovaných fontů a zahájili výzvu k tvorbě lokálních fontů, až po ručně kreslené plakáty sametové revoluce v roce 1989, vznik pražského metra a navigačního systému „Legible Prague“, a světově uznávané knihy, ilustrace dětských knih, filmové a obchodní plakáty, což dává návštěvníkům možnost uvidět, jak design ovlivňuje každodenní život a vyvolává emocionální odezvu. V den zahájení vytvoří Alf Carlsson / Jiří Kotača Quartet, oceněný cenou Ceny Anděl za „Nejlepší jazzové album“ pro rok 2024, uměleckou atmosféru plnou jazzové duše a evropského nádechu, čímž spustí hluboký dialog o designu a historii.
Martina Rubešková, náměstkyně českého ekonomického a kulturního úřadu, při svém projevu uvedla, že podobu české kultury netvoří jen hudba, literatura a film, ale také grafický design je důležitou součástí národní identity. Zdůraznila, že historie českého designu je příběhem vzpírání se dobovým výzvám, „V obdobích, kdy byla svoboda potlačována, byl design tvůrčím únikem i symbolem odporu. Tato výstava ukazuje, jak design překračuje jazyk a stává se mostem pro komunikaci a porozumění.“ Doufá také, že mladá generace na Tchaj-wanu najde inspiraci a sílu v českých zkušenostech.
Ředitelka Českého centra Tchaj-pej Markéta Lipold Záhumenská zdůraznila, že design je klíčovým médiem pro kultivaci estetického smyslu národa, „od značení v metru po turistické značení v lese, design proniká do každého kouta našeho života.“ Zvlášť přivítala jednoho z kurátorů této výstavy, Filipa Blažka, v Tchaj-peji, a uvedla, že tato výstava nepřináší jen radost z pozorování, ale také lekci o stylu, která překračuje hranice, což umožňuje tchajwanským studentům přímý dialog a učení se kontextu a detailům světového designu.
Kromě výstavy mohou návštěvníci na Tchaj-wanu zhlédnout 18. srpna večer ve 19 hodin a 23. srpna odpoledne ve 14 hodin dokumentární film „Identita: Milostný příběh českého grafického designu“, který provede diváky po několika městech České republiky a prozkoumá hluboké spojení mezi designem a národní pamětí, pod vedením česko-amerického dražitele Nicholase Lowryho. Film byl oceněn na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě a byl promítán na Euro-Asian Documentary Week v Hongkongu, což z něj činí nepostradatelné audiovizuální dílo pro designové nadšence a kulturní badatele.
Kurátor Filip Blažek o konceptu výstavy řekl, že projekt „Identita“ kombinuje výstavu, seriál, dokumentární film a publikace pro kompletní prezentaci toho, jak český grafický design odpovídal na společenské, politické a kulturní výzvy v různých obdobích, „Doufáme, že nejde jen o retrospektivu, ale o kulturní akci, která inspiruje více lidí k zaměření na sílu designu“. Ředitel Institutu výzkumu designu na Tchaj-wanu Zhang Jiyi doufá, že návštěvníci skrze tuto výstavu pochopí vývojové souvislosti českého grafického designu, a tak uvidí, jak design nese kolektivní paměť a pocítí sílu a hodnotu, kterou design přináší.
Ředitel Národního palácového muzea Xiao Zonghuang uvedl, že česká kultura má hluboký vliv, od literatury Kafky po design Muchy, od architektury a křišťálu až po vynálezy jako jsou kontaktní čočky a nanovlákna, což dokazuje inovačního ducha přesahujícího umění a vědu. Oznámil také, že umělecké sbírky Palácového muzea budou vystaveny v září v České republice, což je pokračování dvacetiletého kulturního vztahu mezi oběma zeměmi, a zdůraznil, že design je důležitým oknem pro pochopení společenské nálady a ducha doby.
Ředitel Národního muzea Tchaj-wanu Chen Dengqin poukázal na to, že Národní muzeum v dubnu dokončilo kulturní výměnu loutkového divadla s Českou republikou a spolupracovalo na výstavě zaměřené na lov a techniky rybolovu, což jim umožnilo hluboce pochopit hloubku české kultury a národní odolnost. Domnívá se, že výstava „Identita“ inspiruje pochopení kultury grafického designu na Tchaj-wanu a doufá, že v budoucnu budou moci uspořádat více výstav na toto téma, aby prohloubili kulturní spojení s Českou republikou.
Tato výstava, označovaná jako „výstava designu, která vypráví příběh“, bude probíhat od 19. srpna do 12. října (v pondělí zavřeno), od 10:00 do 18:00, ve výstavní síni 02 v Taiwan Design Museum v Songshan Cultural and Creative Park, umožňující všem návštěvníkům odejít z výstavy s inspirací a nápadem, prožít skutečnou lekci designu napříč hranicemi a epochami.