識別-捷克平面設計的故事展覽,透過橫跨150年的視覺語言 | 中央社訊息平台
				  http://www.cna.com.tw/postwrite/chi/409919
Článek: Státní znak, poštovní známky, bankovky, loga institucí, knihy, dopravní značky, navigační systém pražského metra, obaly výrobků a filmové plakáty – tyto každodenní symboly a vizuální jazyk jsou důležitými složkami formování české národní identity. Jak tyto designy vznikly? A kdo je vytvořil?
Výstava „Identita: Příběh českého grafického designu“, kterou pořádá Oddělení rozvoje průmyslu Ministerstva hospodářství ve spolupráci s Českým centrem v Tchaj-peji a realizuje ji Tchajwanský institut designu, se uskuteční od 19. srpna do 12. října 2025 ve „Taiwan Design Museum“ v kulturním a tvůrčím parku Songshan.
Výstavu společně kurátoři Filip Blažek a Linda Kudrnovská z oblasti českého grafického designu, představí návštěvníkům česká nejoceňovanější designová díla prostřednictvím originálů a reprodukcí, a umožní hlubší porozumění jejich designovému pozadí, historii a významu.
Grafický design nás provází celý život, avšak jen málokdo zná jeho příběh. Český grafický design má mezinárodní renomé a jeho zástupci jako umělec nového stylu Art Nouveau Alfons Maria Mucha (1860–1939), umělec Karel Teige (1900–1951), typograf a grafický designér Zdeněk Ziegler (1932–2023) a další, jsou každý svými díly vhodní na knižní portrét.
Pro Českou republiku (včetně Československa) je vývoj grafického designu od začátku 20. století vždy úzce spjat s politickou situací, od boje za samostatnost, přes dvě světové války a totalitní režimy, až po přechod od plánované ekonomiky socialismu k tržní ekonomice. Design nejen zrcadlí společenskou atmosféru, ale v době omezené svobody se stal prostředkem kulturního odporu.
Aby systematicky zmapovali vývoj českého grafického designu, české muzeum Musea Kampa spustilo projekt „IDENTITA“, který zahrnuje výstavy, publikace, dokumentární filmy a seriály, mapující více než století vývoje národního grafického designu od konce 19. století až po současnost. „Identita: Příběh českého grafického designu“ je součástí tohoto projektu, který prostřednictvím exponátů jako klasické plakáty, knižní design a loga odkrývá nejen vývoj českého grafického designu, ale také to, jak design zachycuje kolektivní paměť a odráží ducha doby.
Česká kulturní identita není utvářena jen hudbou, literaturou a filmem, ale grafický design je také důležitým faktorem národní identity a sebevědomí. Martina Rubešková, zástupkyně ředitele Českého ekonomického a kulturního úřadu, popisuje historii českého grafického designu jako příběh boje s dobou: „V dobách potlačování svobody byl design vyústěním kreativity a symbolem odporu.“ Doufá, že prostřednictvím této výstavy diváci pochopí, jak se design může stát mostem pro komunikaci a porozumění napříč jazykovými bariérami, a ukáže tak další stránky české identity. Ředitelka Českého centra v Tchaj-peji, Markéta Lipold Záhumenská, dodává, že každá země hledá svou vlastní identitu a letos na výstavě lze vidět vyjádření českého designu v tomto kontextu. Design je také klíčovým výrazovým prostředkem, zakořeněným v každodenním životě, ať už jde o značky v metru nebo navigační systémy lesních stezek, které odráží české designové prvky. Výstava je jako lekce přeshraničního stylu, která tvoří platformu pro kulturní dialog a umožňuje divákům hlubší pochopení struktury a detailů českého designu.
Kurátor Filip Blažek při diskusi o kurátorské myšlence podotýká, že tato výstava není jen výstavou, ale projektem. „Identita“ spojuje výstavy, seriály, dokumentární filmy a publikace, vyžaduje spolupráci s mnoha institucemi, fundraising a podporu mnoha lidí, a díky tomu můžeme plně prezentovat strukturu českého grafického designu a vyprávět, jak design v různých obdobích reagoval na společenské, politické a kulturní výzvy. Pro něj má tato výstava jasnou a průběžnou narativní linku: svobodu a demokracii, což se vždy odráželo v českém grafickém designu.
„Doufáme, že to není jen retrospektiva, ale kulturní akce, která inspiruje více lidí k zájmu o sílu designu.“
Během výstavy „Identita – Příběh českého grafického designu“ proběhne 23. srpna 2025 ve 14 hodin v Kreativním divadle kulturního a tvůrčího parku Songshan projekce filmu „Identity: A Czech Graphic Design Love Story“. Tento film, který režírovali Kateřina Mikulcová a Petr Smělík, byl oceněn na Mezinárodním filmovém festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava a promítán na Hongkongském týdnu dokumentárních filmů Asie a Evropy, je dílem, které by si designéři a badatelé kultury neměli nechat ujít.
Ve filmu se newyorský aukční síňový správce Nikolaus Lowry, oblečený ve svém charakteristickém kostkovaném obleku, vydává s diváky na cestu po několika městech a zkoumá vizuální a kulturní pozadí utváření české národní identity. Neočekávaně odhalí příběh své vlastní rodiny a diváky prostřednictvím svého pohledu zavede na cestu procházející designem, historií a osobními vzpomínkami.
„Identita: Příběh českého grafického designu“ se dnes slavnostně otevřela v Tchajwanském designovém muzeu, a je to nejen pocta českému grafickému designu, ale také okno otevírající pohled na globální scénu a podporující kulturní rezonanci. Zveme všechny, aby objevili diverzitu stylu a kulturní základ českého designu prostřednictvím jeho příběhu. Bez ohledu na to, zda jste odborníkem na design nebo běžným návštěvníkem, můžete na této výstavě najít rezonanci a cítit sílu a hodnotu, kterou design přináší!