Česká síla designu na scéně: Výstava v Songshanu vypráví příběhy identity a svobody

捷克设计力量登台 松烟展出识别与自由故事 | 平面设计 | 捷克中心 | 台湾大纪元 | 大纪元

blog

https://www.epochtimes.com/gb/25/8/18/n14576050.htm

Článek: Zleva: Ředitelka Národního palácového muzea Xiao Zonghuang, kurátor výstavy "IDENTITY" Filip Blažek, ředitelka Českého centra Tchaj-pej Markéta Lipold Záhumenská, ředitel Taiwanského institutu pro výzkum designu Zhang Jiyi, ředitel Národního muzea Tchaj-wanu Chen Dengqin. (Poskytovatel akce) 【Velikost písma】 Malé Střední Velké Aktualizováno: 18. srpna 2025, 21:21 Štítky: Česká republika, grafický design, České centrum, Epoch Times Tchaj-wan

【Epoch Times, 18. srpna 2025】(Reporter Dai Deman, Tchaj-wan, Tchaj-pej) Esence českého grafického designu, která pokrývá 150 let, je nyní ve formě mezinárodní putovní výstavy "IDENTITY – Příběh českého grafického designu" (IDENTITY-The Story of Czech Graphic Design) oficiálně k vidění na Tchaj-wanu! Výstava je společně organizována Českým centrem Tchaj-pej a Agenturou pro rozvoj průmyslu Ministerstva hospodářství, ve spolupráci s Českým ekonomicko-kulturním úřadem, a je realizována Taiwanským institutem pro výzkum designu. Otevírá se 19. srpna v Národním kulturním a kreativním parku Songshan, v Pavilonu designu Tchaj-wanu 02, a je první asijskou zastávkou této putovní výstavy.

Tato výstava, popisovaná jako "výstava, která vypráví příběhy", přilákala v loňském roce v Praze v Museu moderního umění Kampa 34 000 návštěvníků, čímž se stala jednou z nejvýraznějších výstav v České republice. Letos v únoru se poprvé objevila v Londýně a nyní je na Tchaj-wanu. Exponáty zahrnují rozmanité práce od počátku 20. století až po současnost, včetně místní tvorby písma českých typografů, pouličních plakátů z období sametové revoluce v roce 1989, navigačního systému pražského metra "Legible Prague", a světově uznávaných ilustrací dětských knih, filmových plakátů, komerčního designu a knižní grafiky.

Kurátor výstavy "IDENTITY – Příběh českého grafického designu" Filip Blažek provádí hosty výstavou. (Poskytovatel akce)

Kurátor Filip Blažek uvedl, že český grafický design byl vždy důležitým médiem, které odpovídalo na sociální a politické výzvy, od války a totalitního režimu až po demokratický proces. "Doufáme, že to nebude pouze ohlédnutí, ale kulturní akce, která inspiruje více lidí k tomu, aby si uvědomili sílu designu."

Design jako symbol odporu: Dialog mezi Tchaj-wanem a Českem překonává hranice

Zástupkyně Českého ekonomicko-kulturního úřadu Martina Rubešková uvedla, že historie českého designu je příběhem odporu proti době, "v dobách, kdy byla svoboda potlačena, byl design výstupem kreativity a symbolem odporu." Očekává, že mladší generace na Tchaj-wanu najde v české zkušenosti inspiraci a sílu.

Ředitelka Českého centra Tchaj-pej Markéta Lipold Záhumenská zdůraznila, že design je důležitým médiem pro rozvoj estetické vnímavosti národa, od znaků metra až po instrukce pro turistické stezky v lese, design je již hluboce zakořeněn v každodenním životě. "Tato výstava není jen o kráse, ale je také lekcí stylu, která překračuje hranice."

Tchajwanská kulturní komunita jednomyslně reaguje: Design jako sociální okno

Xiao Zonghuang, ředitel Národního palácového muzea, uvedl, že kulturní vliv České republiky je hluboký, od Kafka literatury až po Muchu design, od architektury a křišťálu až po vynálezy jako jsou kontaktní čočky a nanovlákna. Odhalil také, že artefakty z muzea budou vystaveny v září v České republice, čímž bude pokračovat dvacetiletý kulturní vztah mezi oběma zeměmi, a zdůraznil, že design je důležitým oknem pro pochopení společenského prostředí a ducha doby.

Ředitel Taiwanského institutu pro výzkum designu Zhang Jiyi doufá, že návštěvníci prostřednictvím této výstavy poznají vývojové linie českého grafického designu a uvědomí si, jak design nese kolektivní paměť, a pocítí sílu a hodnotu, kterou design přináší.

Ředitel Národního muzea Tchaj-wanu Chen Dengqin zmínil, že kvůli kulturní výměně s Českem se letos v dubnu zúčastnilo loutkové divadlo, a že byli hluboce ohromeni hloubkou a odolností české kultury. "Výstava IDENTITY pomáhá taiwanské společnosti lépe porozumět kulturní hodnotě grafického designu a těší se na budoucí prohloubení bilaterální spolupráce."

"IDENTITY – Příběh českého grafického designu" Místo: Národní kulturní a kreativní park Songshan, Pavilon designu Tchaj-wanu 02 Termín: 19. srpna 2025 – 12. října 2025 (uzavřeno každé pondělí), 10:00-18:00

Odpovědný redaktor: Xiao Mei

Nejčtenější