捷克設計力量登台 松菸展出識別與自由故事 | 平面設計 | 捷克中心 | 台灣大紀元 | 大紀元
https://www.epochtimes.com/b5/25/8/18/n14576050.htm
Článek: Zleva: ředitel Národního paláce a muzea Siou Tsung-huang, kurátor výstavy "Identita" Filip Blažek, ředitelka Českého centra v Tchaj-peji Markéta Lipold Záhumenská, ředitel Tchajwanského institutu pro výzkum designu Chang Chi-yih, ředitel Národního muzea Tchaj-wan Chen Teng-chin. (Poskytla pořádající organizace) Velikost písma: Velká Malá Aktualizace: 18. srpna 2025 ve 21:21
Značky: České, Grafický design, České centrum, Tchajwanské Epoch Times
Epoch Times, 18. srpna 2025 – (zpravodajka Epoch Times Tai Te-man z Tchaj-peje, Tchaj-wan) Výběr toho nejlepšího z 150 let českého grafického designu přichází na Tchaj-wan prostřednictvím mezinárodní výstavy "Identita – Příběh českého grafického designu" (IDENTITY – The Story of Czech Graphic Design). Výstavu společně pořádají České centrum v Tchaj-peji a Oddělení průmyslového rozvoje Ministerstva hospodářství, s podporou Českého hospodářského a kulturního úřadu a realizací Tchajwanského institutu pro výzkum designu. Otevření výstavy proběhne 19. srpna ve výstavním centru Songshan Cultural and Creative Park, designová galerie Tchaj-wan 02, což bude první asijská zastávka turné.
Tato výstava, nazývaná „výstava, která umí vyprávět příběh,“ přilákala loni 34 tisíc návštěvníků v moderním muzeu umění Kampa v Praze a stala se jednou z nejpozoruhodnějších českých výstav; letos v únoru se poprvé konala v Londýně a nyní cestuje na Tchaj-wan. Exponáty zahrnují pestré práce od začátku 20. století až po současnost, včetně původní tvorby českých písmařů, pouliční plakáty sametové revoluce roku 1989, navigační systém metra „Legible Prague“ a světově uznávané ilustrace pro dětské knihy, filmové plakáty, komerční design a knižní vazby.
Kurátor výstavy „Identita – Příběh českého grafického designu“ Filip Blažek provází vzácné hosty. (Poskytla pořádající organizace)
Kurátor Filip Blažek uvedl, že český grafický design byl vždy důležitým médiem odpovídající na sociální a politické výzvy v průběhu války, totality až po demokratizační proces. „Doufáme, že toto není jen retrospektiva, ale kulturní akce, která inspiruje více lidí k zamyšlení nad silou designu.“
Design jako symbol odporu – dialog mezi Českem a Tchaj-wanem překonává hranice
Martina Rubešková, zástupkyně vedoucího Českého hospodářského a kulturního úřadu, při svém projevu zdůraznila, že historie českého designu je příběhem, který čelí epochám, „v dobách potlačení svobody byl design únikem kreativity a symbolem odporu.“ Doufá, že mladá generace na Tchaj-wanu najde inspiraci a sílu v české zkušenosti.
Ředitelka Českého centra v Tchaj-peji Markéta Lipold Záhumenská zdůraznila, že design je důležitým prostředkem pro kultivaci estetického citu národa, a že je odjakživa zakořeněn v každodenním životě, od symbolů v metru až po ukazatele turistických tras v přírodě. „Tato výstava není jen slavnost pro oči, ale lekce o stylu, která překonává hranice.“
Tchajwanská kulturní obec reaguje jednotně – design jako okno do společnosti
Ředitel Národního paláce a muzea Siou Tsung-huang osvětlil hluboký český kulturní vliv, sahající od Kafkovy literatury po Mucha design, od architektury a kryštalů až po vynálezy jako kontaktní čočky a nanovlákna, ukazující inovativního ducha umění a vědy. Prozradil také, že sbírky muzea budou vystaveny v České republice v září, čímž se pokračuje ve dvacetileté kulturní spolupráci mezi oběma zeměmi a zdůraznil, že design je důležitým oknem do chápání společenské atmosféry a ducha doby.
Ředitel Tchajwanského institutu pro výzkum designu Chang Chi-yih doufá, že diváci prostřednictvím výstavy poznají vývojové souvislosti českého grafického designu a vidí, jak design přenáší kolektivní paměť a ocení jeho sílu a hodnotu.
Ředitel Národního muzea Tchaj-wan Chen Teng-chin zmínil, že v dubnu proběhla kulturní výměna s Českem v oblasti loutkového divadla, a je hluboce ohromen hloubkou a houževnatostí české kultury. „Výstava Identita umožňuje tchajwanské společnosti lépe pochopit kulturní hodnotu grafického designu a těšíme se na budoucí posílení bilaterální spolupráce.“
„Identita – Příběh českého grafického designu“ Místo konání: Songshan Cultural and Creative Park, Tchajwanská designová galerie 02 Termín: 19. srpna 2025 až 12. října 2025 (uzavřeno každý pondělí) 10:00–18:00
Odpovědná redaktorka: Xiao Mei